Het leek Marianne van Mackelenberg, cliënt van de Robert Coppes Stichting, een goed idee om kinderen in de basisschool leeftijd vanuit haar ervaring meer te vertellen over de impact die blind- en slechtziendheid heeft op je leven. Daarnaast was ze nieuwsgierig naar de huidige manier van lesgeven. Twee redenen om op bezoek te gaan bij een school in haar woonomgeving.

Op bassischool de Wieken in Vught was ze van harte welkom om voorlichting te komen geven. Samen met mobiliteitstrainer Sandra van Zutphen, ging ze na een kennismaking met de directeur, in gesprek met kinderen van de groepen 4 en 8 en vertelde over haar visuele beperking en de invloed ervan op haar leven. Ze ging hierbij ook in op de wijze waarop ze zelf les heeft gehad. De kinderen van meesters Rick en Wil waren onder de indruk en luisterden aandachtig naar uitleg over het dagelijkse leven van mensen die blind of slechtziend zijn, het brailleschrift, hulpmiddelen en het onderwerp verkeer. Ze waren verbaasd en verrast over de wijze waarop Marianne met haar visuele beperking omgaat en hoe ze gebruik maakt van haar andere zintuigen.

Tijdelijk blind

De kinderen konden aan de hand van simulatiebrillen ook zelf ervaren wat het betekent om blind of slechtziend te zijn. De meesters mochten een stukje ‘blindlopen’. Zij kregen ook een oefening waarbij ze geblinddoekt op basis van aanwijzingen moesten raden welk kind er voor hen stond. Marianne verwerkt haar ervaringen in een nieuwsbrief voor bewoners van de woonvormen. De kinderen maakten na haar bezoek een schilderij vol voelbare materialen dat zij als bedankje hebben aangeboden.

De Robert Coppes Stichting geeft regelmatig in verschillende vormen voorlichting en training aan diverse groepen. Voor meer informatie neemt u contact met ons op via info@robertcoppes.nl

 

 

Meer nieuws

Ga naar de bovenkant